
به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین نکوداشت اعضای هیئت علمی نمونه کشوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، عصر امروز سهشنبه 14 بهمنماه، با حضور منصور غلامی، وزیر علوم و جمعی از رؤسای دانشگاههای کشور برگزار شد.
منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست ضمن تبریک ایام دهه فجر و ولادت حضرت زهرا(س) و تشکر از اساتید و رؤسای دانشگاهها اظهار کرد: کار بسیار ارزشمند و یک وظیفه مهمی به اجرا در آمده است. اینکه ما در هر شرایطی باید به تقدیر و ارجگذاری به زحمات و جایگاه علمی اساتید توجه داشته باشیم، مقولهای انکارناپذیر است و باید به عنوان سرلوحه کار خودمان به آن بپردازیم.
وی افزود: جامعهای که نخبگان را در صدر مینشاند، جامعهای سربلند و پیشرفته خواهد بود. در تاریخ گذشته ما و حتی قبل از اسلام عزیز، جامعه ایرانی، جامعهای دانشدوست بوده و تاریخ نشان میدهد اولین دانشگاه دنیا در کشور ایران شکل گرفته است. بیش از 1750 سال پیش دانشگاه جندی شاپور در ایران شکل گرفته و مرکز علم و چهارراهی برای رفت و آمد دانشمندان بوده است و این موضوع در سالهای اخیر از سوی یونسکو به رسمیت شناخته شده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بعد از اسلام نیز توجه خاص اسلام به دانشپژوهی نشان داد که هم در جوامع اولیه اسلامی و هم جوامعی که بعداً مسلمان شدند، یکی از شاخصهای بارز، توجه به علم بوده است. در قرون دوم و سوم هجری قمری، شاهد یک تحول جدی در حوزه علوم و ظهور علمای زیادی بودهایم. این توجه به علم و دانش میراثی است که در طول قرون مختلف علی رغم تسلط گروههای مختلفی که شاید در دوران حاکمیت خود بر این کشور توجهی به علم نداشتند، اما این حس عمومی در جامعه باقی مانده است.
وی ادامه داد: آنچه امروز میراث دار آن هستیم این است که با پیروزی انقلاب اسلامی دین مبین اسلام و اعتقادات شیعی را به عنوان چراغ راه انتخاب کردیم، لذا مسئولیت سنگین و قوی خواهد بود و هست. آنچه در این بازه زمانی باید توجه کنیم این است که امروزه مراکز علمی خوبی داریم و اگر دانشمندان معاصر را به نسل حاضر وصل کنیم، باعث قدرشناسی بیشتر آنان و در نتیجه پیشرفت کشور خواهیم بود.
غلامی یادآور شد: نکته دیگر اینکه باید به داشتن عالمان و دانشپژوهان با بینش عمیق تمرکز کنیم. عالمان علاوه بر بررسی وضعیت حال جامعه باید نسبت به آینده نیز توجه داشته باشند و این ظرفیت باید به میزان بیشتری تقویت شود. نکته دیگر درباره مراکز دانشگاهی و پژوهشی ماست که وظایف پژوهش در حوزههای خاصی را عهده دار شدهاند. درون این مجموعهها نیز حرکات علمی خوبی صورت گرفته است. لذا این مراکز را باید در حوزه ظرف توانمندی خودشان ارزیابی کنیم. اینکه در بروندادهای علمی هم در سطح کشور و هم دنیا حرف برای گفتن داریم، نشان از حضور اساتیدی است که در این مراکز با دل و جان زحمت میکشند.
وی تصریح کرد: در مراکز دانشگاهی به صورت مکرر شاهد حضور این اساتید بودهایم. شاگردپروری از قدیم مورد توجه بوده و اگر امروزه نگاه متوقعانه داشته باشیم، شاید این شاگردپروری کم شده باشد، اما برخی از دانشپژوهان در کنار اساتید هم این ظرفیت را یاد گرفته و هم خود را به علوم جدید آراسته کردهاند. این موضوع مهمی است که باید در مجامع علمی و دانشگاهی به آن بپردازیم.
غلامی افزود: ما در مراکز دانشگاهی چالشهایی داریم که گاهی از بیرون بر ما دانشگاهیان تحمیل شده و گاهی به علت کم توجهی از درون اتفاق میافتد، اما معتقدم با توجه بیشتر به نقطه نظرات اساتید قابل برطرف شدن است. در یکسال گذشته، شیوع بیماری کرونا و محدود کردن روال جاری آموزش در دانشگاه نشان داد که باید برای هر نوع چرخش و تصمیمگیریهای جدی و اساسی آمادگی داشته باشیم و خوشبختانه علیرغم کاستیهایی که با آن مواجه شدیم، اما دستاوردهای زیادی نیز در یک سال اخیر داشتهایم و بخش زیادی از مسائل آموزشی به خوبی پیش رفته است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: نکته دیگری که باید اشاره کنم این است که رویکردی که دانشگاهها و مراکز علمی ما در چهل و دومین سال پیروزی انقلاب دارند این است که شاید با برخی از نظرات اساتید انطباق نسبی داشته باشد. در سالهای اولیه پیروزی انقلاب همه تلاش ما این بود که ساختارهای دانشگاهی را توسعه دهیم و نیاز به نیروی انسانی تحصیل کرده و کارشناس را برطرف کنیم. این نگاه به علت نیاز انقلاب به توسعه بسیار جدی بود، لذا این برای دانشگاهها توفیقی است که امروزه بیشتر نیروهای مورد استفاده در کشور از نیروهای تربیت شده در همین دانشگاهها است. این سرمایه بسیار بزرگ و فوقالعادهای است.
وی افزود: بسیاری از دشمنان سعی کردند این انقلاب و کشور را پس بزنند و در اذهان جهانی وانمود کنند که ایرانیها نمیتوانند یک کشور پویا و فعال ایجاد کنند، اما اینکه امروز رتبه پانزدهم علمی را در دنیا داریم، نشانه جایگاه والایی است که برای کشور وجود دارد و این دستاوردی عظیم برای جامعه علمی کشور است. امروز با حضور بسیاری از اساتید، دانش آموختهها و دانشجویان ما در بخشهای مختلف، این جایگاه علمی به خوبی خود را نشان میدهد، چراکه نگاه وزارت علوم به جامعهمحور بودن بسیار جدی است. این حرکت در بخشهای صنعتی، نظامی و اقتصادی ادامه داشته و عمق پیدا کرده است.
غلامی تصریح کرد: به علت داشتن اعضای هیئت علمی توانمند، دانشجویان ما این شجاعت را پیدا کردهاند که در بسیاری از صحنههای تحقیقات حضور پیدا کنند و این جای شکر و تشویق بسیاری است. از چند سال پیش در وزارت علوم شاهد شکلگیری خوشههای علمی بودهایم و این خوشهها کارهای علمی بسیار ارزندهای انجام دادهاند و امیدواریم در آینده نه چندان دور دستاوردهای بیشتری از خود بروز دهد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: امروزه حتی در شهرهای کوچک کشور مراکزی داریم که واحدهای فناور و ایدهها در بخشهای مختلف را پوشش میدهند و هر روزه خبرهای جدیدی از پیشرفتهایی که در این زمینه حاصل شده است میشنویم. اینها تازه ابتدای کار است و امیدواریم در سالهای آینده با توجه بیشتر به شرکتهای دانشبنیان شاهد شکوفایی بیشتر اقتصادی و علمی در کشور باشیم.
وی ادامه داد: جامعه دانشگاهی انتظار دارند که حکمرانان توجه بیشتری به دانشگاهها داشته باشند و خود بنده به عنوان نماینده جامعه دانشگاهی بر این موضوع تأکید دارم و از جمله معتقدم هرچقدر در این بخش توجه داشته و سرمایه گذاری کنیم سود و دستاورد بسیار ارزنده و به مراتب بیشتر از هر حوزه سرمایهگذاری به دست خواهیم آورد.
غلامی در پایان سخنان خود گفت: امیدوارم با تلاش همکاران ما در مراکز علمی و پژوهشی و هر جای دیگری که گروهی از صاحبان علم و دانش وجود دارند و مشغول تولید و ترویج علم هستند، بتوانیم وظیفه خود را در قبال ملت عزیز ایران به خوبی انجام دهیم و برای نسلهای بعدی کشور سرمایههایی به جا بگذاریم که عزت و سربلندی برای آنها را در پی داشته باشد. قطعاً ظرفیتهای مادی قطرهای در برابر ظرفیتهای اندیشهای اساتید ماست، اما حتماً باید نیازهای مادی نیز برطرف شود تا شریک حرکات تأثیرگذار همکاران اندیشمند خود باشیم.
گزارش از اکبر ابراهیمی
انتهای پیام